Árnyas Pince

A borkészítés nem csupán mesterség - művészet is. Egy pohár jó borban ott van a tudás, a tapasztalat, a szeretet, a szenvedély. És gyakran egy csöppnyi szerencse is.

Közösség

Ki lakik ott keleten?

2010. július 20. | Dezső a pincéből

Az időjárás biztos pont az ember életben. Mindig van mit szidni, és mindig lehet róla beszélni. Idén különösen így van ez: történtek érdekes dolgok. Például itt van a nyár eleji a igencsak kiadós esőzés, ami Rambo gazda pincéjét alaposan helyretette, nálunk pedig meglemelte a talajvizet. Szigetelt pince ide vagy oda, a páratartalom 95% körül van mostanság. Ez, valamint az egyre inkább emelkedő hőmérséklet új lakókat csalogatott a pincébe.

Már a pince levegőjében is érződik valami: olyan igazi, kellemes, nyirkos szag, amit korábban nem éreztem. Először a polcra fektetett palackokon, különösen a dugók végén fedeztem fel kisebb penészkezdeményeket. Aztán alaposabban körülézve lényegében mindenütt találtam ilyen telepeket: a polcon, ászokfákon, még az asztalra tett eszközökön is. Szinte mindenen. A hordó dongái között és az akonadugó körül eddig is jól érezték magukat az élesztőgombák, most azonban igencsak megszaporodtak.

A valódi meglepetés azonban az egyik 25 literes üvegballon volt. A dugó alatt valami egészen ismeretlen életformára leltem. Mint egy kupac kukac vagy hernyó. Nagyon bizarr látványt nyújtott, az alóla lefejtett bornak viszont szerencsére nem esett baja.

Nem tudom, hogy mennyire kockázatos ez a szaporodó penész a pincében. Korábban nem találkoztam még ilyen mértékű penészedéssel, és egy kicsit tartok tőle, hogy problémát jelenthet a későbbiekben, elvégre közeleg a szüret ideje. A hordóban lévő bort három hete lepalackozttuk, a hordót kimostam, de nem jutott időnk kikénezni azt. Szinte biztosra veszem, hogy a belsejébe is beköltözött már az új lakó. Kénezzem ki a hordót vagy inkább ne? Vagy kénezzem ki az egész pincét?

Címkék: penész pincemunka

2 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://arnyas.blog.hu/api/trackback/id/tr992162069

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

attisch · http://birtokszuletik.blog.hu/ 2010.08.06. 08:03:05

Szerintem a pince természetes velejárója a penész. Ezzel együtt lehet tisztaságot tartani, a padlózat söprésével, a hordók törölgetésével és igen, kénezéssel. Én semmiképpen nem rizikóznám a hordó esetleges tönkretételét a kénezés hiánya miatt. Pár nap szikkasztás után LE KELL kénezni. Utána még simán kiöblítheted a must beletétele előtt, de felénk nem nagyon szokás...

Dezső a pincéből · http://arnyas.blog.hu 2010.08.06. 14:36:06

Köszönöm, Attisch, akkor félig megnyugodtam. Ami nyugtalanít, az a következő: a bejegyzést valójában jó egy hónapja írtam, szóval a hordó azóta áll kimosva, üresen. Ha megtelepedett benne a penész, mennyi esélyt látsz arra, hogy egészséges és tiszta marad az ősszel belekerülő újbor? SANATON nevű tisztítószerrel van esetleg tapasztalatod? Állítólag ilyenre is jó.
süti beállítások módosítása