Árnyas Pince

A borkészítés nem csupán mesterség - művészet is. Egy pohár jó borban ott van a tudás, a tapasztalat, a szeretet, a szenvedély. És gyakran egy csöppnyi szerencse is.

Közösség

Alakul a saját birtok

2014. április 6. | Dezső a pincéből

othello-ultetes-5.pngAz utóbbi néhány évben minden tavasszal rámtör az érzés, hogy saját szőlőterületet kéne venni. Nem túl nagyot, legfeljebb egy tized hektárt, annyit még talán egyedül is rendben tudnék tartani. Persze nincsenek komoly igényeim: legyen könnyen elérhető helyen (Budapest közelében), legyen termést adó borszőlővel beültetve (lehetőleg egyféle fehér fajtával) és persze ne legyen drága (a robogómat még hajlandó lennék beáldozni a magasztos cél érdekében). Egyelőre nem találtam meg az ideális helyet. Ez Krisztu barátnőm és Anyum szerint sem igazán komoly probléma, mivel úgysem jutna időm a művelésre, szóval kidobott pénz lenne az egész. Sajnos egyelőre igazuk van, a jó minőségű terméshez tényleg több időt kellene befektetni, amit egyenlőre nem tudok. Egyelőre. Viszont jó lenne kitanulni a szőlőművelés alapjait, ha már a borkészítéssel úgy-ahogy összebarátkoztam.

Tél végén próbáltam győzködni Anyumat, hogy a kertje végében lévő diófa már több problémát okoz, mint amennyi hasznot hajt, szóval megérett a kivágásra. De hogy ne álljon üresen a kert hátulja, használhatnánk a területet néhány tőke szőlő elültetésére. Csak ne valami kényes fajtát válasszak. Ápolgatni, permetezgetni rajtam kívül másnak nincs sok kedve, én viszont 120 km távolságból ezt úgysem tudnám a megfelelő időben kivitelezni. Kompromisszumként maradt az, hogy az igénytelenségből korábban már kitűnőre vizsgázott Othello tőkéket szaporítom, ami azon túl, hogy minimális gondoskodás mellett is képes használható termést hozni, számomra nem sok pozitívummal bír.

Még február végén metszettem néhány egészségesnek tűnő vesszőt az egyik tőkéről, ahogy a Prohászka-féle könyvben olvastam: fél méter hosszúakat, éretteket, egészségeseket. A télen nem volt igazán kemény hideg, így elfagyott rügyeket nem találtam. Az Othello elég nagy ízközű vesszőket növeszt, a fél méteres vesszőn úgy 4-5 rügy volt, mindegyik egészségesnek tűnt (egyet-kettőt megvágva a belsejük zöldes színű volt, ami jó jel), és vesszők keresztmetszetben megfelelő fa-bél arányúnak látszottak (nagyjából fele-fele). A vesszőket közel azonos méretűre metszettem úgy, hogy a legalsó rügy alatt fél centiméternyit, a legfelső felett pedig 1-2 centinyit hagytam meg belőlük. Összesen végül 26 vessző került egy vízzel teli befőttesüvegbe, az pedig a kazánház egy napfényes sarkába, hadd térjenek magukhoz a téli pihenő után.

Négy héttel később már a rügyek egy része kipattant, egy-egy apró levélkezdeményt is látni lehetett. Közben eldőlt, hogy a diófa megy, szóval lesz hely néhány tőkének: szám szerint 15-nek. A gigászi, mintegy 25 négyzetméteres területen (ami 7 négyszögöl vagy 0.0044 katasztrális hold vagy 0.0025 hektár, csak viszonyításképp) három sort jelöltem ki egymástól 1.8 méter távolságra. A 6 méter hosszú sorokban 1 méteres tőketávolsággal terveztem, így később valami középmagas művelésre alkalmas formára tudom alakítani a tőkéket, ha elkészült a támrendszer. A területen előtte évekig csak fű nőtt, szóval talajfáradságtól nem tartottam. A kijelölt helyeken ástam egy-egy kisebb gödröt, olyan 40-50 centi mélyeket, majd az előkészített, alsó rügy alatt óvatosan visszametszett vesszőket elhelyeztem. Mivel volt bőven belőlük, így a gödrök nagy részébe két vessző is került, ezekből jövő tavasszal csak az erősebbet fogom meghagyni, addig pedig biztosítékként ott a másik. Igyekeztem úgy letenni őket, hogy a talaj fölött 2 rügy maradjon, majd óvatosan félig betemettem a gödröt, kapott egy nagy vödör vizet, végül a maradék földet. Műtrágyát és cserebogárpajor elleni szert nem tettem a gödörbe, utóbbit állítólag a sorok közé ültetett krumplival lehet kivédeni, ez zöldebb megoldásnak tűnik.

Az egész ültetés végül egy délelőttöt vett igénybe, a végén egy kis kapálgatással meg fényképezgetéssel együtt. Mindez már két hete történt, azóta némelyik vesszőn megjelentek az első levélkezdemények, némelyiken még mindig semmi. Nagyon örülnék neki, ha mindegyik megeredne, és őszre már egy-egy kisebb hajtást is növesztenének. Ez a tizenöt tőke épp elég lenne, hogy az alapokat kitanuljam, és három-négy év múlva akár egy demizsonnyi saját Othello-rozéval kínálnánk majd a barátokat.

Címkék: telepítés othello

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://arnyas.blog.hu/api/trackback/id/tr615883702

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

juhostt 2014.05.26. 18:06:20

Dugványozásnál nem előnyös ha már a rügyek nagyon megindultak, mert ekkor már nem a gyökér fejlesztésre, hanem a rügyek táplálására adja az energiát/nedvet. Dugványozáskor nem sok értelme van locsolni, nem ettől függ a siker, mivel a földből ekkor még nem tud vizet felvenni. A dugványoknál a gödör sem a siker oka, egy lyukban is legyökerezik a szőlő. Ami fontos, hogy a gyökereztetésre szánt rügyeket teljesen érje a föld, így azokat picit, óvatosan tömöríteni kell. (nem kell keményre döngölni!)
A felső kimaradt 1-2 rügyet pedig porhanyós földel betakarni, hogy a rügyek később fakadjanak mint a gyökérzet.

Én is csináltam régen gödrös, meg 50 cm-es, meg vízzel locsolós ültetést. Összesen 1 db sikerült...

Idén már decemberben megszedtem a vesszőket. 3-5 rügyes vesszőket szedtem,majd ahogy az időjárás és a szabad időm engedte (március elejétől közepéig) az előkészített sima talajon A sorokba ásónyomot készítettem. Ezekbe a résekbe tettem az alsó 2-3 rügyet, majd lábbal végig sétáltam a vesszők mellett, hogy a rügyet körbe érje a föld, ne maradjon rés. Majd a kimaradt 1-2 rügyet felcsirkéztem. A vesszők nem egyöntetűek voltak és a fajták közt is van eltérés így a fakadás sem egyöntetű, de még így is több sikerült mint amennyire szükségem van.
Van olyan vessző ami alapból nem akar semmit csinálni. Ezt onnan tudom, hogy kaptam pár ritka szőlőt, és csináltam pet palackos szobai dugványozást is. Egy fajtán belül volt aki kihajtott, volt aki nem, pedig ugyanaz a föld közeg, ugyanazok a körülmények, a vessző is egészséges fagy mentes volt.

Dezső a pincéből · http://arnyas.blog.hu 2014.05.29. 19:46:28

@juhostt: Köszönöm a hasznos megjegyzéseket, szerencsére ezek szerint a telepítést legalább részben jól csináltam! Én is arra alapoztam, hogy nem fog megeredni mindegyik vessző, ezért ültettem kettesével. Múlt hétvégén voltam otthon legutóbb, és eddig biztató a helyzet: kettő kivételével mind úgy néz ki, mint amiből lesz valami. Bár elég lassan, de mintha kezdene hajtást fejleszteni, átlagosan úgy 2-3 centis hajtások lehetnek rajtuk. Kicsi levelek is vannak már, szóval bízom benne, hogy nagy részük megmarad. Talán fajtától is függ a siker, és az Othello elég igénytelennek tűnik ilyen szempontból (is).
Mikor lenne érdemes választani, hogy a két fejlődő vesszőből melyiket hagyjam meg? Várjak jövő tavaszig? Egyetlen vesszőt próbából talán már nyáron kiveszek, mert nagyon érdekel, hogy fejlődik a gyökérzet.

juhostt 2014.05.30. 05:42:47

Mivel már bőven vegetálnak, így ne piszkáld az iker dugványokat, mert annak is megsérülhet a gyökere amelyiknek nem kellene. November körül gondolom már beérnek a vesszők és lehull a lomb is, akkor már lehet kivenni. Ha mind2 kijön az se baj, mind2-ről vágd le az esetlegesen fejlődött harmat gyökereke. Nekem a dugványoknál ilyen is lett, de majd csak ősszel szedem le, addig hadd vegyen fel azzal is tápanyagot.
Ha sikeres az oltvány, akkor nyárra már legalább 4-5 cm-es hajtást kell neveljen. (de ez fajta függő és egyén függő, hogy mikor indul meg). Ha ez megvan, akkor már gyökérzet is van. Ha 1-3 leveles állapotában elszárad, akkor nem jött össze neki, mert hajtani csak a vesszőben tárolt nedvességből tud.
Nem javaslom, hogy a már sikeres dugványt felszedd csak azért, hogy lásd a gyökérfejlődést. Ha mégis látni akarod, majd januárba szedj meg pár egészséges, 3-4 rügyes vesszőt, és átlátszó pet palackba dugványozd le. olyan január 9-10-e fele már nincs mélynyugalmi állapotban a szőlő, ekkor elkezd hajtani/gyökeresedni. (Már novemberbe is dugványozhatod, de januárig meg se fog moccani) Érdemes szoba hőmérsékleten, de addig félhomályos helyen tartani, amíg nem indul meg a rügy pattanás. Vagy eleve a rügyet is földeni, a lényeg h a rügy sötétbe legyen, mert a rövid nappalos napok és a rügy takarás a lombozat lassú fejlődését és a gyökérzet intenzív fejlődését eredményezi. Ezért van, hogy nyáron a lombozat nő, ősz végén és az ezt követő kora tavasszal (bár idén a tél se volt fagyos) pedig a gyökérzet fejlődik nagyon.
süti beállítások módosítása