Árnyas Pince

A borkészítés nem csupán mesterség - művészet is. Egy pohár jó borban ott van a tudás, a tapasztalat, a szeretet, a szenvedély. És gyakran egy csöppnyi szerencse is.

Közösség

Karácsonykor a pincében

2010. január 2. | Dezső a pincéből

Új hordóban forr a bor.

Karácsony másnapján meglátogattam Nagyapámat, s egyúttal a pincét is. Rég nem volt már alkalmam a borokkal foglalkozni, bár telefonon rendszeresen kaptam az infót az öregtől, mégis jobb személyesen is meggyőződni arról, hogy minden rendben.

Odakint 12°C, a pincében 9. Elég hideg van. Jöjjön a szemrevételezés, kóstolás. A tartályos fehérrel kezdem: 50 liter zenit-muskotály, 3:2 arányban házasítottuk még november elején. Almasavbontó kultúrát is kapott. Illata, íze rendben, lágy bor - vagy csak a hidegben nem akar kibontakozni. Átfejtettem harmadszorra is, bár alig volt alatta seprő, és kapott 2g borként. Most pihenni hagyom, január végén derítem, tél végén lehet palackozni.

Következzék a kékfrankos rozé: 30 liternyi erjed még csendesen két műanyag kannában. Már tisztul, a színe narancsos-rózsaszín, talán pirosas, elég mély. Remélhetőleg a derítés és egy kis kén tovább halványítja, de valójában így is megfelelő. Ízében még csöppnyi élesztő és élénk savak. A tavalyi chardonnay-re emlékeztet, ami nem lett rossz bor, de szerintem több benne a sav a kelleténél. A kortyot szénsav dobja fel, ahogy egy rozénál szokás. Hagyom finom seprőn, hátha beindulnak az almasav-bacik.

Főtétel: cabernet sauvignon. Százhuszonöt liter, 50 az új fahordóban, 50 üvegballonban, 25 demizsonban. A hordóból kóstolom először; orrbavág a fa. Ízben sem enyhébb, pedig a hordót kétszer forráztuk, és majd' két hónapig ázott váltott vízben. Az üvegballonban lévő bor meg büdös. Nagyszerű! Lefejtem, hátha javul valamit. Jócskán marad alatta a bűzös seprőből, valami ott romolhatott el, remélem még nem késő. (Megjegyzés: egy héttel később kóstoltam a bort, és szerencsére teljesen redbejött.) A két tétel keverékében bízom, talán a faízt mérsékli az üvegballonban lévő bor. A demizsonban lévővel meg majd kísérletezünk.

Van még úgy 30 liternyi blauburger is, szép mélyvörös szín, enyhén oldószeres illat (ez talán még eltűnik), jellegtelen íz. A cabernet-vel szeretnénk házasítani, amolyan kísérleti jelleggel, valami házi-bikavért várunk.

Korábban lefejtettük és kéneztük a cserszegi fűszerest és a zenitet, 15-15 liter maradt belőle, most nem nyúltam egyikhez sem. A cserszegi talán túl korán lett derítve, valami kesernyés ízt éreztem múltkor a korty végén, a zenit viszont szerintem teljesen rendben van. Majd a többi fehérrel együtt mennek a palackokba. Több mint 100 darabra lesz szükség, ahogy számoltam, fejlődünk!

Címkék: recept vörösbor pincemunkák

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://arnyas.blog.hu/api/trackback/id/tr361640260

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása